The program ’Philosophy of Contemporary Art and the Analysis of Art-systems’ and its working group under the leadership of Keti Chukhrov launch the series of open public events hosted by the HSE ART AND DSIGN SCHOOL.
Abstract:
Exactly 100 years ago, on 25 January 1921, Karel Čapek’s play R.U.R. – Rossum’s Universal Robots premiered in Prague. The play that was translated into many languages, and successfully shown on various stages around the world, introduced the term ’robot’ into the global vocabulary.
The talk takes its lead from this centenary to address the recent paradigmatic shift in the field of robotics. This shift pertains to the idea of the robot as an autonomous agent in the world. Whereas the social imaginary always associated robots with this idea, the actual developments in the field of robotics were focused on industrial machines in a Fordist context, following the models of Artificial Intelligence (AI). However, the leading idea of a central control (’brain’ as computation) had to be given up in recent attempts to actually return to building robots able to pursue tasks in the real world. The researchers and engineers turned back to the paradigm of embedded embodied cognition shifting their attention from industrial to interactive needs implementing bionic models. By way of discussing this shift the basic questions about life and intelligence, but also of control, planning and dialectics are touched upon. In order to better understand the implications of this shift we need to consider the epistemological and socio-economic conditions for the development of robots and address the social function of robots in the (future) life-world.
Bio
Sascha Freyberg studied cultural sciences in Hagen and philosophy in Berlin and is currently finishing up a PhD thesis on Edgar Wind and the configurational logic of cultural research at Ruprecht-Karls University Heidelberg. He is Research Fellow at Ca’ Foscari Università Venezia in the ERC-project Early Modern Cosmology and Editorial Manager for the book series Verum Factum: Studies and Sources on Political Epistemology.
Free registration to the event is open: https://hse-design.timepad.ru/event...
__________________________________________
Программа «Философия современного искусства и анализ арт-систем» (https://design.hse.ru/dop/programs/...) и ее рабочая группа под руководством Кети Чухров при Школе Дизайна НИУ ВШЭ запускает серию открытых мероприятий.
О политической эпистемологии новой робототехники.
Ровно сто лет назад, 25 января 1921 года в Праге прошла премьера пьесы Карела Чапека R.U.R. – Россумские универсальные роботы. Именно благодаря этой пьесе, переведенной на многие языки и показанной на многих сценах мира, термин «робот» приобрел широкое применение.
Доклад берет за основу cтолетие со дня этого события, чтобы проследить парадигматическое изменение произошедшее в дальнейшем в области робототехники. Это изменение касается идеи робота как автономного агента. В то время как социальные представления всегда ассоциировали роботов с идеей автономной активности, актуальное развитие в области робототехники фокусировалось на индустриальной машинности робототехники в фордистском контексте, следуя модели Искусственного Разума.
Тем не менее, в последнее время имеет место отказ от основополагающей идеи центрального контроля (мозга, как машинного вычисления), в пользу создания роботов, которые могли бы совершать задачи в реальном мире. Таким образом, вместо привычных разработок ИИ как вычисления, исследователи и инженеры вновь обратились к парадигме встроенного «корпореально» обусловленного познания, смещая свое внимание с индустриальных задач к интерактивным задачам, проектируя бионические модели. Осмысляя это изменение в области робототехники, мы попытаемся затронуть основные вопросы жизни и интеллекта, а также проблему контроля, планирования и диалектики. Для того, чтобы лучше понять последствия данного парадигмального изменения, придется рассмотреть эпистемологические и социо-экономические условия развития робототехники, а также социальную функцию роботов в мире будущего.
Био
Саша Фрайберг изучал теорию культуры в Хагене и философию в Берлине. В данный момент он заканчивает свою диссертацию об Эдгаре Винде и конфигурационной логике в культурологиив Университете Ruprecht-Karls в Гейдельберге. Фрайберг является научным сотрудником в Университете Ca Foscari Università в Венеции, где он занимается исследованием Космологии эпохи Модерна. Он также главный редактор книжной серии Verum Factum: Studies and Sources on Political Epistemology при Университете Ca Foscari.
Abstract:
Exactly 100 years ago, on 25 January 1921, Karel Čapeks play R.U.R. – Rossum’s Universal Robots premiered in Prague. The play that was translated into many languages, and successfully shown on various stages around the world, introduced the term robot into the global vocabulary.
The talk takes its lead from this centenary to address the recent paradigmatic shift in the field of robotics. This shift pertains to the idea of the robot as an autonomous agent in the world. Whereas the social imaginary always associated robots with this idea, the actual developments in the field of robotics were focused on industrial machines in a Fordist context, following the models of Artificial Intelligence (AI). However, the leading idea of a central control (brain as computation) had to be given up in recent attempts to actually return to building robots able to pursue tasks in the real world. The researchers and engineers turned back to the paradigm of embedded embodied cognition shifting their attention from industrial to interactive needs implementing bionic models. By way of discussing this shift the basic questions about life and intelligence, but also of control, planning and dialectics are touched upon. In order to better understand the implications of this shift we need to consider the epistemological and socio-economic conditions for the development of robots and address the social function of robots in the (future) life-world.
Bio
Sascha Freyberg studied cultural sciences in Hagen and philosophy in Berlin and is currently finishing up a PhD thesis on Edgar Wind and the configurational logic of cultural research at Ruprecht-Karls University Heidelberg. He is Research Fellow at Ca Foscari Università Venezia in the ERC-project Early Modern Cosmology and Editorial Manager for the book series Verum Factum: Studies and Sources on Political Epistemology.
О политической эпистемологии новой робототехники
Ровно сто лет назад, 25 января 1921 года в Праге прошла премьера пьесы Карела Чапека R.U.R. – Россумские универсальные роботы. Именно благодаря этой пьесе, переведенной на многие языки и показанной на многих сценах мира, термин «робот» приобрел широкое применение.
Доклад берет за основу cтолетие со дня этого события, чтобы проследить парадигматическое изменение произошедшее в дальнейшем в области робототехники. Это изменение касается идеи робота как автономного агента. В то время как социальные представления всегда ассоциировали роботов с идеей автономной активности, актуальное развитие в области робототехники фокусировалось на индустриальной машинности робототехники в фордистском контексте, следуя модели Искусственного Разума. Тем не менее, в последнее время имеет место отказ от основополагающей идеи центрального контроля (мозга, как машинного вычисления), в пользу создания роботов, которые могли бы совершать задачи в реальном мире. Таким образом, вместо привычных разработок ИИ как вычисления, исследователи и инженеры вновь обратились к парадигме встроенного «корпореально» обусловленного познания, смещая свое внимание с индустриальных задач к интерактивным задачам, проектируя бионические модели. Осмысляя это изменение в области робототехники, мы попытаемся затронуть основные вопросы жизни и интеллекта, а также проблему контроля, планирования и диалектики. Для того, чтобы лучше понять последствия данного парадигмального изменения, придется рассмотреть эпистемологические и социо-экономические условия развития робототехники, а также социальную функцию роботов в мире будущего.
Био
Саша Фрайберг изучал теорию культуры в Хагене и философию в Берлине. В данный момент он заканчивает свою диссертацию об Эдгаре Винде и конфигурационной логике в культурологиив Университете Ruprecht-Karls в Гейдельберге. Фрайберг является научным сотрудником в Университете Ca Foscari Università в Венеции, где он занимается исследованием Космологии эпохи Модерна. Он также главный редактор книжной серии Verum Factum: Studies and Sources on Political Epistemology при Университете Ca Foscari.
Если вы хотите вернуть билеты, вы можете сделать это по ссылке из письма с билетами или оформить запрос организатору в вашем  личном кабинете.